سیم کشی ساختمان

سیم کشی ساختمان

سیم کشی ساختمان چیست؟ بررسی انواع آن

سیم کشی ساختمان از جمله مهم ترین و اصلی‌ترین مراحل ساختمان سازی است و اهمیت بسیار بالایی دارد. اگر مراحل سیم کشی درست انجام نشود می‌تواند باعث بروز اختلالات و مشکلات زیادی شود. این مشکلات به حدی می‌توانند خطرناک باشند که حتی امکان برق گرفتگی و مرگ افراد نیز وجود دارد. بنابراین باید با دقت کافی توسط کسی که مهارت لازم را دارد، انجام شود.

اگر قصد دارید در ساختمان خود جریان برق را متصل کنید و کارهای سیم کشی در آن صورت بگیرد، بهترین گزینه کمک گرفتن از متخصص این کار است. البته آشنایی اولیه با مفاهیم آن به شما کمک می‌گیرد که بتوانید نظارت کافی داشته باشید. امروزه به دلیل افزایش ساختمان سازی و پیشرفت امکانات اگر می‌خواهید به نتیجه خوب و مطلوب برسید باید مراحل مختلف برق کشی کامل و درست طی شوند.  در ادامه قصد دارید اطلاعات مهمی درباره این موضوع در اختیار شما قرار دهید.

سیم کشی ساختمان چیست؟

به تمام کارهایی که در ساختمان صورت می‌گیرد تا ما بتوانیم از وسایلی که نیاز به سیم کشی دارند استفاده کنیم، سیم کشی ساختمان (electrical wiring) می‌گویند. این کار فقط شامل برق کشی نیست اما خب عمده فعالیت‌ها در زمینه برق صورت می‌گیرد.

از جمله مهم‌ترین موارد می توان به آماده کردن نقشه‌ی سیم‌کشی، ترازبندی مکان پریزها و کلیدها روی دیوار، شیارزنی مکان لوله‌ برق، جا دادن لوله‌های برق، قرار دادن قوطی‌های جعبه‌ی فیوز، سیم کشی، سربندی فنرکشی، اتصالات تلفن، آنتن و … اشاره کرد.
همان طور ک در بخش قبلی اشاره کردیم این کار یک شغل تخصصی است و نباید شما بدون داشتن دانش و مهارت کافی سراغ آن بروید. بنابراین حتما باید یک برقکار ماهر این کار را انجام دهد. البته اینکه شما اطلاعات اولیه و مهم درباره سیم کشی ساختمان داشته باشید، به شما کمک خواهد کرد که بتوانید در فرایند انجام آن نظارت داشته باشید.

آشنایی یا انواع سیستم سیم کشی برق ساختمان

سیم کشی برق در ساختمان را می‌توان به روش های مختلفی انجام داد، که در ادامه ما توضیحات مختصری درباره آن‌ها می‌دهیم.

روش برق کاری روکار

در این نوع سیم کاری، کابل های برق ساختمان از روی دیوار و سقف عبور داده می‌شود، به این مدل برق کاری به دلیل نحوه انجام آن روکار می گویند که به اعتقاد برخی افراد ساده ترین سیم کشی ساختمان است.

در روش روکار  برای اینکه زیبایی کار حفظ شود، سیم های برق را از داخل داکت عبور می‌دهند. به عبارت دیگر، سیم کار روی سطح گچ دیوار سیم کشی را انجام می‌دهد و برای اینکه نظم محیط، زیبایی و امنیت حفظ شود، سیم‌ها را به کمک یک لوله‌ی مخصوص که به آن داکت می‌گویند، می‌پوشاند.
معمولا به چند دلیل مختلف بهتر است سراغ این نوع سیم کشی نروید.

مهم‌ترین دلیل این است که در این روش ممکن است، بنای ساختمان شما ضعیف شود و آسیب جدی ببیند. البته در برخی موارد انجام این کار بلامانع است. به خصوص زمانی که شما گچ کاری انجام دادید و سپس قصد انجام سیم کشی دارید، روش روکار بهترین گزینه شما است.

اگر بخواهیم مزیت سیم کشی روکار را هم توضیح دهیم، می‌توان گفت دسترسی به سیم‌ها آسان‌تر است و به همین دلیل به راحتی می‌توانید سیم‌ها را عیب‌یابی کرده و تعمیر کنید.

روش برق کاری توکار

این روش سیم کشی کاملا با روش روکار متفاوت است. در سیم کشی توکار ساختمان شما نیاز دارید تا در زمان ساخت سراغ برق کاری شود و بعد از اتمام کار ساخت حتما باید سیم کشی انجام شده باشد. دلیل آن این است که در این روش سیم‌های برق در داخل لوله پی وی سی و یا لوله خورطومی قرار داده می‌شوند، سپس این لوله‌ها از داخل شیارهای دیوار عبور می‌کنند.

البته خود روش توکار را می‌توان به چند مدل مختلف انجام داد که شامل سیم کشی برق توکار با جعبه تقسیم، سیم کشی برق توکار با استفاده از قوطی کلید و پریز و سیم کشی تو کار به وسیله جعبه فیوز می‌شود.

روش سیم کشی با جعبه تقسیم بیشتر در ساختمان‌های قدیمی دیده می‌شود. در این روش در ارتفاع حدودا سی سانتی متر که پایین تر از سقف است، یک جعبه تقسیم بر روی هر کلید و پریز قرار می دهند.

البته به دلیل مشکلاتی که این مدل دارد، دیگر از آن در ساختمان سازی استفاده نمی‌کنند. مهم‌ترین مشکلی که در این روش وجود دارد عیب یابی سخت سیستم سیم کشی با جعبه تقسیم است.

روش دوم نیز شامل سیم کشی برق توکار با استفاده از قوطی کلید و پریز است. این روش متداول تر است و در آن قوطی کلید و پریز به عنوان جعبه تقسیم به کار گرفته می‌شود. نکته‌ای که در این مدل وجود دارد این است که اندازه جعبه بزرگ است. دلیل این موضوع را هم می‌توان این طور توضیح داد که هم کلید و پریز و هم سیم های عبوری در داخل آن جای بگیرند. این روش مشکل مدل قبلی را ندارد و عیب یابی در آن به آسانی صورت می‌گیرد. همین مساله باعث شده هنوز هم در ساختمان سازی به سراغ این گزینه بروند.

در روش آخر که همان سیم کشی تو کار به وسیله جعبه فیوز است، ابتدا میزان نیاز به برق در بخش‌های مختلف فضای ساختمان در نظر گرفته می‌شود تا به کمک آن چگونگی توزیع برق کنترل شود. سپس سیم‌ها را در داخل جعبه فیوز قرار می‌دهند و توزیع می‌کنند. این روش هم مزایا و هم معایبی دارد.

معایب آن این است که نسبت به دو روش دیگر هزینه زیادتری نیاز دارد، اما در نقطه مقابل مزیت مهم آن این است که اگر اشکالات فنی مانند اتصالی و .. به وجود بیاید، راحت تر از دو روش قبلی می‌توان آن را بررسی کرده و مشکل را عیب یابی کرد.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم به این سوال مهم پاسخ دهیم که سیم کشی ساختمان چیست. همچنین به بررسی انواع آن پرداختیم تا اطلاعات اولیه‌ای درباره این موضوع داشته باشید.

اما همچنان باید یادآوری کنیم که این کار در ساختمان باید حتما توسط یک متخصص حرفه‌ای انجام بگیرد و اگر اصولی انجام نشود ممکن است خطرات جبران ناپذیری در پی داشته باشد. بنابراین حتما اگر قصد سیم کشی ساختمان دارید از یک برقکار حرفه‌ای کمک بگیرید.

برچسب ها:

این مقاله بدون برچسب است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *