کابل مفتولی چیست؟

کابل مفتولی چیست؟

کابل مفتولی چیست؟

در عرصه هایی که احتیاجی به انعطاف زیادی نبوده، ولی تمایل دارند از عنصری مورد استفاده قرار گرفته شود که به مراتب از کابل های افشان مقاومت زیاد تری مقابل خوردگی از خود نشان دهند ، از نوعی کابل بهره می برند که از چند رشته مفتول به هم تابیده تشکیل شده است . کابل مفتولی با خصوصیات گفته شده برترین گزینه برای کاربردهای ساختمانی و صنعتی، در کالبد کابل کشی های زیر سازی به جز بتن فشرده و در زیر زمین به طور مستقیم است.

در بیشتر مواقع مفتول این تیپ کابل ها را از جنس فلز آلومینیوم یا مس برمی گزینند و به دلیل اینکه در گروه کابل های خشک جا می گیرد، به نسبت بهای پایین تری نیز برای آن قرار می دهند. مسلما  باید توجه کرد احتمال اتصالی و مخاطره نیز به دلیل شمار اندکی از سیم های به کار رفته در کابل مفتولی بی نهایت پایین تر است که این موضوع از برخی سوی ها، یک خصوصیت فوق العاده برای این کابل ها محسوب می شود.

ساختار کابل مفتولی

این کابل ها از قسمت های مختلفی مانند هادی رسانا، عایق، زره فلزی، حفاظ، روکش جدا کننده، پوشش میانی و روکش نهایی ایجاد شده اند. عایق این کابل ها از موادی ایجاد شده اند که قابلیت رسانایی که در آن ها وجود دارد صفر است، به همین علت جریان برق را از خودشان عبور نمی دهند و ایضاً مانع از نشت جریان الکتریکی هستند و موجب بالا رفتن ایمنی کابل تا حد زیادی می شوند. سطوح مقطعی که در این کابل ها به بازار ارائه می شود از ۱.۵ الی ۲۴۰ میلی متر می باشد.

انواع کابل مفتولی

بسیاری از فضا ها وجود دارند که مکانی سرپوشیده بوده یا احتمال رخنه رطوبت و دخول آب وجود دارد در این گونه مکان هایی انواع کابل مفتولی راندمان قابل قبولی پیش می نهند. با توجه به گستره ی کار و تکاپو کابل مفتولی میتوان برای آن دو تیپ مختلف نام برد که بر طبق ولتاژ نامی گروه بندی شده اند. آن ها دارای ولتاژ نامی ۵۰۰ الی ۳۰۰ ولت در گروه اول جای گرفته و در گروه دو کابل های مفتولی با ولتاژ نامی ۷۵۰ الی ۴۵۰ قرار می گیرند. یک استاندارد ملی همچنین وجود دارد که کابل مفتولی مقید به تجهیز شدن به آن می باشد که با نام استاندارد ملی کلاس ۱ و۲ اسم گذاری می شوند.

کاربرد کابل مفتولی

وجود انبوهی از امتیازات در کابل مفتولی مثل مدت عمر بالا، بهره مندی از سطحی صاف وهم تراز و قابل دسترسی در همه ی شهر های کشور مسبب شده، بتوان حضور آن را در بیشتر صنایع حس کرد. ایضاً امتیازات دیگری مانند مقاومت بالا مقایل پیچیدگی و ساییدگی، رطوبت و عدم زنگ زدگی استعمال از کابل را توسعه بخشیده است. با این همه از مزیت فرم دهی و حالت دهی آسان آن نمی شود گذشت. در کابل کشی و سیم کشی ساختمان های مسکونی و صنعتی، ایستگاه های توزیع برق و … در ظرفیت زیادی استعمال می کنند.

  • مقاومت بالا در برابر پیچیدگی ، ساییدگی ،رطوب و زندگ زدگی
  • فرم دهی آسان
  • استفاده در حجم بالا به دلیل قیمت مناسب

معایب استفاده از کابل

میزان انعطاف پذیری آن نسبت به سایر کابل ها نظیر کابل افشان کمتر است.

ثابت است و قابلیت جا به جایی ندارد و در زیر گچ و لوله ها مخفی می شود.

الکترون ها آزادانه در سطح بیرونی هادی در حرکت اند که در طولانی مدت موجب شکستگی کابل می شود.

برچسب ها:

این مقاله بدون برچسب است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *