کابل قدرت چیست؟

کابل قدرت چیست؟

کابل‌های برق انواع مختلفی دارند که یکی از آن‌ها کابل قدرت است‌. در ادامه قصد داریم درباره این موضوع که کابل قدرت چیست و چه ویژگی‌هایی دارد بیشتر صحبت کنیم. همچنین با کاربرد آن نیز آشنا خواهیم شد.

کابل قدرت چیست؟

کابل قدرت یکی از انواع کابل های برق است که کابل فشار قوی یا ولتاژ بالا نیز محسوب می‌شود. عایقی که در این کابل به کار رفته بیشتر از جنس و آلومینیوم است و تحمل ولتاژ بالاتر از ۳۶۰۰۰ وات را دارد. عایق این نوع کابل تحمل و مقاومت بیشتری نسبت به عایق pvc دارد.

کابل قدرت در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد و بسیار پر فروش است و برای انتقال قدرت در ولتاژ بالا کاربرد زیادی دارد. به طور کلی از این نوع کابل بیشتر در نیروگاه‌ها، کنتور برق، تابلوهای توزیع و روشنایی خیابانی استفاده می‌کنند.

از آنجایی که ممکن است این کابل خطراتی ایجاد کند، بیشتر آن را زیر خاک قرار می‌دهند. البته از کابل‌های قدرت در داخل ساختمان، مکان باز و درون آب نیز استفاده می‌کنند. این نوع کابل انواعی دارد که در ادامه با آن آشنا می‌شویم.

آشنایی با انواع کابل قدرت

کابل قدرت انواع مختلفی دارد که شامل موارد فشار ضعیف، فشار متوسط و فشار قوی می‌شود. هر کدام از این کابل‌ها کاربرد خاص خودشان را دارند.

کابل فشار قوی که از آن به عنوان کابل ولتاژ بالا هم یاد می‌کنند، در صنایع مختلف کاربرد دارد. این نوع کابل برای انتقال انرژی الکتریکی با ولتاژ بالا استفاده می‌شود  و در بیشتر موارد هسته فولادی با روکش آلومینیومی دارد

یکی دیگر از انواع کابل‌ قدرت، کابل متوسط است. معمولا از این کابل در مواردی که نیاز به ولتاژ در حدود ۶ الی ۳۰ کلوولت دارد، به صورت تک فاز و یا سه فاز استفاده می‌کنند. همچنین کابل‌های متوسط در تاسیسات داخلی و خارجی به دو صورت دفن شده یا کابل کشی شده کاربرد دارند.

آخرین نوع کابل قدرت، کابل فشار ضعیف است که شامل ولتاژی کمتر از ۳ کیلوولت می‌شود. این نوع کابل هم کاربرد خاص خود را دارد.

کابل قدرت از چه اجزایی ساخته می‌شود

کابل قدرت اجزای مختلفی دارد که شامل هادی، عایق، پوشش میانی، زره و روکش می‌شود. هادی وظیفه عبور جریان الکتریکی را دارد و عموما این کابل‌ها رشته‌ای و از جنس مس یا آلومینیوم هستند. وجود عایق هم به دلایل امنیتی است. تا اگر کابل در زیر خاک نصب شد، خطری ایجاد نشود.

همچنین این کابل‌ها دارای یک پوشش میانی از جنس PVC هستند. زره استفاده شده هم سیم فولادی گالوانیزه است. روکش یا همان عایق نهایی جنس‌های مختلفی دارد که شامل PE ، PVC ،HDPE  است.

کاربرد کابل قدرت

تا به اینجا درباره تعریف این کابل و انواع آن آشنا شدیم. همچنین اجزای آن را هم معرفی کردیم. در این قسمت بهتر است با کاربردهای این کابل بیشتر آشنا شویم. احتمالا این سوال برای شما هم پیش آمده که کاربرد کابل قدرت چیست؟

در پاسخ باید بگوییم این کابل از جمله لوازم مهم مورد نیاز در صنعت است و کاربردهای مختلفی دارد. در حقیقت می‌توان از این کابل به عنوان رگ یاد کرد. عدم استفاده از کابل قدرت می‌تواند اختلال بزرگی ایجاد کند. در ادامه به صورت جزئی‌تر کاربرد آن را ذکر می‌کنیم

این کابل در تاسیسات صنعتی و تجاری، ساختمانی و تاسیسات مسکونی کاربرد دارد. همچنین به دلیل انعطاف بالا در اتصالات متحرک نیز استفاده می‌شود. البته ما به صورت کلی کاربردهای آن را ذکر کردیم.

به این نکته مهم توجه داشته باشید که اگر می‌خواهید این کابل را در زیر زمین قرار دهید، باید در عمق ۷۰ سانتی متری دفن کرده و سپس روی کابل خاک نرم بریزید. بعد از ریختن خاک‌های نرم، یک لایه آجر قرار داده و این قسمت را با خاک پر کنید.

سخن پایانی

در این مقاله با کابل قدرت و ویژگی‌های آن آشنا شدیم. همانطور که ذکر شد این کابل انواع مختلفی دارد و یکی از رگ‌های مهم صنعت محسوب می‌شود. بنابراین نمی‌توان از اهمیت بالای آن در تاسیسات و صنایع آن غافل شد.

اگر قصد خرید این کابل را دارید باید به این نکته نیز توجه داشته باشید که قیمت کابل قدرت به عواملی بستگی دارد. این عوامل شامل قیمت مواد اولیه استفاده شده در آن، نوسانات قیمت انرژی و میزان استفاده از عایق و جنس آن می‌شود.

برچسب ها:

این مقاله بدون برچسب است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *